Kyckling, ris och tzatziki

Igår var jag i Västerås hemma hos min syster och när jag kom hem hann jag nästan bara laga klart maten innan jag och min sambo hade ätit upp, vi båda var så hungriga! 
Lättlagat var det i alla fall och förbannat gott!
Hur som, det blev ju världens bästa matlåda för mig idag haha.

Ingredienser:
4 kycklingfiléer
2 msk olivolja
Ris
Sparris
Salt
Peppar
Wasabisesam krydda

Tzatziki:
1/2 gurka
2-2,5 dl naturell lättkvarg (0,3%)
1 vitlöksklyfta
Salt
Peppar

Gör så här:
Pensla kycklingen med ca 1 msk olja, krydda med salt, peppar och wasabisesam kryddan. Låt stå i ugnen på 200g i ca 20 minuter (mer eller mindre beroende på hur stora filéerna är).
Koka riset och stek sparrisen i resten av oljan ich lite salt. 
Till tzatzikin: riv gurkan grovt, lägg den i en sil och ha på lite salt. Låt dra i 15 minuter och kläm sedan ut överflödig vätska. 
Blanda sedan ihop alla ingredienser. Smaka av med salt och peppar. 

(null)
Jag äter ca 1,5 dl kokt ris, 1 kycklingfilé, 3 msk tzatziki och 5 sparris vilket ger 5sp. 

kyckling | 5sp, kyckling, ris, sparris, tzatziki, viktväktarna | |
Upp