Stuvade makaroner och köttbullar

Igår jobbade jag min första springtur på jobbet, hann endast med två intropass innan det var dags för att arbeta självständigt! Kändes som att det gick riktigt bra i alla fall och kvällen gick riktigt fort. 
Kom hem vid 21 och var jättehungrig, så jag och min sambo svängde ihop stuvade makaroner, köttbullar och gräddsås. Snabbmat helt enkelt haha. Satt fint till lunch idag också. 

Ingredienser:
Köttbullar:
700g nötfärs
1 msk kalvfond, konc.
Salt
Peppar
Gräddsås:
5 dl grädde
1-2 msk soja
2 msk svartvinbärsgelé
1 tsk sambal oelek
1 msk oxfond, konc.
Salt
Peppar
Stuvade makaroner:
1 liter röd mjölk
5 dl idealmakaroner
Salt
Vitpeppar
Muskotnöt

Gör så här:
Koka ihop alla ingredienser till gräddsåsen och smaka av med salt och peppar. 
Blanda färsen med fond, salt och peppar, rulla till bollar. Koka bollarna i gräddsåsen på mediumvärme. 
Till makaronerna kokade jag ihop salt, mjölk och makaroner på svag värme under omrörning. När det blivit "klibbigt" smakar jag av med vitpeppar och muskotnöt.

Serverade med endast smörgåsgurka igår. Mer avancerat än så orkar man inte kl 21 på kvällen haha. 
(null)

köttfärs | |
Upp